Vernieuwen Droomvlucht
![](jpg/ingang.jpg)
Vernieuwen wachtrij
Bij Droomvlucht is de wachtrij niet wat het ooit bedoeld was. De eerste noodgreep is dat je niet door de grote deur aan het einde van de entreegang loopt, maar je gaat door een deurtje aan de zijkant ging en dan op een open plein belandde. Later is dat plein overdekt en weer later zijn er planten toegevoegd, maar het blijft afbreuk doen. Het kan beter.
Als de open kant van het overdekte plein ook afgesloten wordt, ontstaat een compleet binnenwacht-ruimte. Het gekke buiten-binnen-buiten-binnen is daarmee weg.
Helemaal terug naar de oorspronkelijke vorm (kasteelgangen) zou tot dratische capaciteitvermindering leiden. maar met een paar binnenmuren, wat meer kunstplanten, vijvers-met-waterval en wat animatronic-vogels in het groen ontstaat er iets fraais nieuws.
Door de onderverdelingen is het minder goed zichtbaar hoe lang de rij nog is, dat is prettig. Echter gaat er wel wat capaciteit verloren. Om dit op te vangen wordt er een extra buitenwachtrij (B) aangelegd.
2. Mijmermeer. Uit iets ingekorte gang beland je in deze hal. Een bergbeek stroomt in het meertje en zorgt dat het water licht beweegt. De kikkers kwaken af en toe, het hoofd draait een beetje.
Kijk je links en dan naar boven, dan kun je daar door een gat in het rots-plafond kijken naar een sterrenhemel met een projectie van hemelburchten.
3. Poortboom. Na de brug kom je, na een paar bochten tussen struiken door in deze ruimte, met een gigantische boom met zingende merels en een doorgang naar de volgende ruimte, dwars door de stam.
4. Eenmaal uit de boom beland je in een ruimte met een vijver met rustig zwemmende visjes en een waterval: het Klaterven (uiteraard is 'ven'een verwijzing).
Het Klaterven van dichtbij. In het struikgewas achter het meer is een trol verstopt, die af en toe spiedend zijn hoofd laat zien.
5. Harpstronkzaal. In de volgende ruimte zit een eekhoorn harp te spelen. Nog een beetje klungelig speelt hij iets wat lijkt op de Droomvucht-muziek.
6. Achter de struiken blijkt een paleis verborgen te liggen. We lopen naar binnen.
7. Via een gang belanden we in de paleiszaal (inderdaad sterk gelijkend op de 'oude' wachtrij). In deze ruimte speelt de thema-muziek. Door de ramen met ouderwets glas-in-lood zien we half-onscherp Kastelenrijk. In de kastelen verplaatsen lichtjess en gaan aan en uit. De mist drijft over het landsschap. Via een gang betreden we het opstapstation.
8. Het opstap- en uitstapstation zijn losse ruimtes voor een intiemer gevoel en meer in de stijl van de paleiszaal gebracht.
9. De Gulden Gaarde krijgt een nieuwe vloer wanden die meer lijken op het palei, en nieuw meubilair. Bij een keuken met vers fruit passen geen kunstplanten. Wel komt er een grote bananenplant.
Andere verbeteringen
Door wat wintergroene bomen, het groen verven van de zijmuur en een verhoging van de zijmuur kan de loods aan het zicht onttrokken worden.
De evacuatie platforms wegklaptbaar maken.
![](jpg/evacuatie_platform_animatie.gif)
Overzicht
Beschrijvingen 1 t/m 9: zie boven
A. Huidige verlengde wachtrij
B. NIeuwe verlengde wachtrij om de verloren capaciteit te compenseren.
Exacte ontwerp moet/ kan aangepast worden aan de bomen. Met vlonder-constructies kan vermeden worden dat de wortels te zeer in de verdrukking komen.