Arjens Sprookjesbos-uitbreiding
De kaart is klik/ 'tikbaar.
De sprookjes op de volgorde van wandeling
- Duimelijntje
- De schildpad en de haas
- De gelaarsde kat
- De kikker die os wilde zijn
- De rattenvanger van Hamelen
- De bijenkoningin
- De prinses op de erwt
- Piecks dorpje
- Het lelijke eendje
- Uylenhuysje
Nieuw sprookjes in het bestaande bos
Impressie gezien vanaf de parkeerpromenade
Het is erg jammer als de ingang verstopt wordt achter de uitbreiding van het sprookjesbos. Vandaar ook dat de bouwhoogte aan de parkeerzijde beperkt is. Veel meer onbebouwd laten heeft weinig zin; de te bebouwen oppervlakte zou daarmee onbruikbaar klein worden.
Over het hele plan
- Waarom deze sprookjes?
Verwondering is het eerste sleutelwoord geweest. Er moet een moment of een ontwikkeling zijn die zo uit te beelden is dat ze tot de verbeelding spreekt en vermaakt. Bovendien is geselecteerd op boodschap: wat nemen de gasten mee? Er zijn ook een aantal fabels geselecteerd. Het leuke is dat ook de sprookjes veel dieren in de hoofdrol hebben; zo is het een uitbreiding met veel dieren geworden. - Waarom het spoor laten liggen?
Voor de gast op de trein is het leuker dan dwars door het bos te gaan dan langs de rand van het parkeerterrein. Voor de uitbreiding zijn nieuwe stukken bos nodig om te voorkomen dat de gevelrij van het herautenplein telkens te zien zijn. Diezelfde stukken bos zijn ook prettig voor de gasten in de trein. Bovendien zou verleggen van het spoor net zo goed voor ruimteverlies zorgen als dat de spoorovergangen dat doen. - Waarom over het spoor heen ipv gelijkvloers of er onderdoor?
Het sprookjesbos is nu en veilige plek om kinderen te laten rondlopen. Dat wil je zo houden. Gelijkvloers is dan geen optie. Tunnels roepen vaak een wat naargeestig gevoel op. Vandaar dat er gekozen is voor overgangen die wel wat weg hebben van ecoducten met grondwallen links en rechts. Die wallen zorgen dat het spoor niet zo aandrukkelijk aanwezig is, maar ook dat vanuit de trein de illusie meer overeind blijft dat ze dwars door een bos rijden. - Waarom nog steeds een hoofd-sprookjesbosroute? Wordt die niet te lang onderhand?
De route wordt inderdaad lang. Dat was deze in feite al. De Efteling heeft echter nostalgie hoog in het vaandel staan. Gasten hebben de herinnering in het achterhoofd dat ze met één pad door het hele sprookjesbos kunnen lopen. Het zou jammer zijn als dat niet overeind kan blijven. Wel zijn er nieuwe afsnijroutes toegevoegd om bezoekers die meer hap-snap willen of zomaar ronddwalen ook die optie te bieden. - Waarom loopt het pad op deze manier?
Op deze manier gaat de route nog steeds door van Nieuwe kleren van de Keizer naar de Sprookjesboom. De slingers in de weg zijn, klassiek, aangebracht om te zorgen dat vanuit het ene sprookje het volgende niet te zien is. Uitzondering hierop zijn De prinses op de erwt en De bijenkoningin. Deze sprookjes versterken elkaar door elkaars aanwezigheid. - Waarom de spoorovergangen op deze plekken?
Het sprookjesbos moet mijns inziens genoeg afstand houden van de hoofdingang. Daarmee zijn er eigenlijk maar twee plekken over voor een spoorwegovergang: bij vrouw Holle en bij De Nieuwe Kleren Van De Keizer. Als je de hoofdroute wilt behouden, kun je eigenlijk niet aftakken bij Vrouw Holle, omdat je dat dan zou moeten doen tussen het huisje en de put, waarmee je het sprookje zou moeten onderbreken. Een afsnijpad is natuurlijk een ander verhaal wat dat betreft. - Waarom 't Afdak (horecapuntje met toilet)?
Het sprookjesbos wordt zo groot dat een tweede toiletunit gewenst is. Ook een tweede horecapuntje is geen overbodige luxe.